به گزارش ایلنا، مشکل استقلال این روزها با مشکلات زیادی گریبانگیر است. پرداخت پول وینفرد شفر از یک سو و طلب پروپیچ و شکایت او از استقلال به فیفا از سوی دیگر باعث شده که این روزها آبیپوشان اوضاع خوبی نداشته باشند
چندی پیش فیفا در تاریخ 13 می نامهای به باشگاه استقلال ارسال کرد که در آن تاکید شده است آبیها دو ماه فرصت دارد تا طلب 360 هزار دلاری پروپیچ را پرداخت کند یعنی استقلال فقط 21 روز دیگر وقت دارد تا بتواند از محرومیت از پنجره نقل و انتقالات رهایی یابد.
با توجه به اینکه این پول هم مبلغ کمی نیست باید منتظر ماند و دید آیا مسئولان استقلال که این روزها تمام ذهن و فکرشان آندره استراماچونی است و بیشتر به دنبال عکس گرفتن و حضور در کنار این مربی هستند آیا میتوانند این خطر به نسبت بزرگ را پشت سر بگذارند یا خیر.
روزگاری فیلمهای وسترن بر هالیوود، سینمای اروپا و بسیاری از جنبههای فیلم سازی در سراسر جهان حکمرانی میکردند. با این وجود برخی از بهترین نمونههای فیلم وسترن به دلیل تعداد فراوان فیلمهای ساخته این ژانر، در سایه قرار گرفته و کمتر مورد توجه قرار گرفتند. اگر چه علاقمندان ژانر وسترن بهترین و مشهورترین فیلمهای این ژانر را میشناسند، اما در فهرستی که در ادامه مطلب ارائه میدهیم با فیلمهای دیگری در این ژانر آشنا خواهید شد که علیرغم زیبایی و جذابیت شان کمتر مورد توجه قرار گرفته اند. در این فهرست نامی از فیلمهای جان فورد، هاوارد هاکس و سرجیو لئونه نخواهید دید و به جای آن به فیلمهایی برخواهید خورد که به خاطر ارزش سینمایی شان انتخاب شده اند.
۱. مسیر بزرگ (۱۹۳۰)
حدود یک دهه قبل از آن که جان وین با فیلم «دلیجان» (Stagecoach) به شهرت برسد، در فیلمی با عنوان «مسیر بزرگ» (The Big Trail) به کارگردانی یک فیلمساز ناشناخته به نام رائول والش بازی کرد. در این فیلم، جان وین رهبری گروهی از مهاجران برای اقامت در مناطق وحشی ایالات متحده به منظور تجربه یک زندگی بهتر را بر عهده داشت. اگر چه این فیلم کمتر مورد توجه قرار میگیرد، اما وسعت داستان و بزرگی فیلم به خصوص برای دهه ۱۹۳۰ بسیار غیرمعمول و فراتر از حد انتظار بود. خود فیلم بسیار بزرگ بود و در لوکیشنهای وسیعی در سراسر ایالات متحده ساخته شده بود، هزاران سیاهی لشکر در آن حضور داشته و با استفاده از دوربینهای ۷۰ میلیمتری Grandeur فیلم برداری شده بود که بهترین و مدرنترین دروبینهای زمان خود به شمار میآمدند. در کنار ارزش بالای هنری فیلم، چندین عامل دیگر نیز در برجسته بودن این اثر دخیل بودند.
در این فیلم جان وین جایگاه خود را به عنوان یک شخصیت رهبر تثبیت میکند، مردی که در برابر طبیعت قرار میگیرد و فیلم را به یک وسترن ماجراجویانه بی نقص تبدیل میسازد. در این فیلم از آن دراماتیک سازی و شخصیت سرسختی که بعدها به کلیشه جان وین تبدیل شد خبری نیست. در یکی از سکانسهای فیلم شاهد یک تعقیب و گریز در جنگلی بزرگ هستیم که میتوان آن را با بهترین موارد تعقیب و گریز در فیلمهای مدرن مقایسه کرد. در آن دوران بازیگران تقریباً تمام کارهای نقش را خودشان انجام میدادند و همه صحنهها در محیط واقعی ضبط میشد که بر واقعیت گرایی داستان میافزود. والش موفق شد یک وسترن ماجراجویانه دیدنی بسازد که شوربختانه زیر سایه فیلمهای بعدی این ژانر مانند «شیمارون» (Cimarron) قرار گرفت.
۲. چهل اسلحه (۱۹۵۷)
از تیتراژ اولیه تا زمانی که بارابارا استنویک را با لباسهای مشکی سوار بر اسبی سفید میبینیم که گروهی از مردان را در دشتی وسیع در غرب وحشی به پیش میراند، میدانید که با یک فیلم خاص مواجهید. اگر چه بسیاری فیلم «چهل اسلحه» (Forty Guns) را یک وسترن فمینیستی یا وسترن درجه ۲ میدانند، اما باید ادعا کرد که این فیلم یکی از بهترین ساختههای ساموئل فولر است. در تمام طول ۸۰ دقیقه داستان، مخاطب جذب تلاشهای شخصیت جسیکا دروموند برای جلوگیری از اعدام شدن یکی از افرادش به دست کلانتر و مارشال ایالتی هستیم.
بعد از آن نوبت به سبک فیلم سازی فولر، دیالوگها سنگین و عمیق و حرکات پویای دوربین در سکانسهای اکشن میرسد که جذابیت تمامی سکانسها را تضمین مینماید. در این فضای مردانه داستانی، استنویک از نشان دادن احساسات خود باکی ندارد که در نهایت به یک پایان بندی پرتنش منتهی میشود که در آن شاهد درگیریها و رویاروییهای هیجان انگیزی هستیم که شاید از یک فیلم ساخته شده در سال ۱۹۵۷ انتظارش را نداریم. فیلمهای وسترن فولر همیشه فیلمهای خوبی بوده اند، از «من جسی جیمز را زدم» (I Shot Jesse James) تا «بارون آریزونا» (The Baron of Arizona)، اما در فیلم «چهل اسلحه» او تمامی عناصر وسترن را در قالب یک فیلم میریزد و به همین دلیل از این فیلم به عنوان بهترین فیلم او در ژانر وسترن یاد میشود.
۳. هفت تیر کش (۱۹۵۰)
فیلمهای وسترن رستگار مآبانه بسیاری در مورد هفت تیر کشهای خشن ساخته شده است، از «جدال در اوکی کُرال» (Gunfight of OK Corral) تا «نابخشوده» (Unforgiven)، اما اینجا در فیلم «هفت تیر کش» یا «تفنگدار» (The Gunfighter) ما شخصیت جانی رینگو با بازی گریگوری پک را داریم که نمیخواهد دست به خشونت بزند. او به شهر کوچک شاین باز میگردد تا همراه با همسر و فرزندی که سال هاست از آنها دور بوده زندگی آرام و بدور از درگیری داشته باشد. فیلم هنری کینگ هر آنچه که از یک وسترن قوی بخواهید را در خود دارد، داستانی که کل ماجراهای آن در عرض چند ساعت رخ میدهد، فیلم برداری بی نقص سیاه و سفید از آرتور میلر و البته بازیهای قوی و خیره کننده از تمامی بازیگران، از کارل مالدن در نقش یک میخانه دار بی تجربه، اما مهربان گرفته تا مارشال میلارد میچل نگران.
پک که در فیلم هایش همواره نقش قهرمان آمریکاییها را بازی کرده در این فیلم نقش شخصیت شروری را بازی میکند که از گذشته خود به خوبی آگاه است. سکانسی که در آن رینگو به آرامی با زنان شهر در مورد رفتاری که باید با او میشد سخن میگوید را به یاد بیاورید. او تلاشی مضاعف برای جبران گذشته خود دارد و در تمام طول فیلم میخواهد دردسری ایجاد نکند. فیلم میلر در زمانی ساخته شده که فیلمهای وسترن محبوبیت بسیاری داشتند و به همین دلیل بود که «هفت تیر کش» در مقایسه با دیگر فیلمهای این ژانر در اوایل دهه ۱۹۵۰ کمتر مورد توجه قرار گرفت. با این وجود بعد از تماشای داستان ۸۵ دقیقهای این فیلم نظرتان درباره آن عوض خواهد شد.
۴. ستاره حلبی (۱۹۵۷)
آنتونی مان با ژانر وسترن غریبه نیست و ۵ همکاری اش با جیمز استوارت و فیلم «فیوری ها» (The Furies) موید این مطلب است، اما شاهکار او در سال ۱۹۵۷ با عنوان «ستاره حلبی» (The Tin Star) را باید شجاعانهترین فیلم او در ژانر وسترن نامید. در این فیلم هنری فوندا را میبینیم که قبلاً کلانتر بوده و اکنون به یک جایزه بگیر تبدیل شده که با یک کلانتر تازه کار با بازی آنتونی پرکینز همراه میشود. آنتونی مان نیز مانند هر سینمادوست دیگری جلوههای عاشق محیط غرب وحشی بود و بسیاری از مناطق مشهور عصر غرب وحشی را جستجو کرد.
اما علیرغم تجربیات زیادش در زمینه فیلمسازی تا سال ۱۹۵۷، مان در ساخت این فیلم از دوربین سیاه و سفید استفاده کرد که میتوان آن را یکی از بهترین فیلم برداریهای فیلمهای او دانست. هر برداشت از این فیلم دارای عناصر مختلفی از طراحی صحنه، چندین سیاهی لشکر که به خوبی جایگزینی شده اند و در پیش زمینه در حال حرکت هستند و کلیت یک شهر مربوط به غرب وحشی هستیم. هیچ فریمی هدر نمیرود و هیچکدام را نمیتوان بی ارتباط به افکار فوندا و پرکینز در طول داستان دانست. مان به کمک این قالب تصویری خود بهترین و شفافترین تصویر ممکن را از اخلاق مداری، خاکستری بودن شخصیت ها، مردم شهر و قانون ارائه میدهد.
۵. تی بلنده (۱۹۵۷)
سومین فیلم برتر ژانر وسترن در سال ۱۹۵۷ را میتوان فیلم «تی بلنده» یا «تی درازه» (The Tall T) ساخته باد بتیکر دانست که علیرغم بودجه اندک و انتشار محدودش میتوان آن را یکی از بهترین فیلمهای وسترن دهه ۱۹۶۰ دانست. این فیلم داستان پت برنان ت را روایت میکند که در تعقیب ۳ قانون شکن است که یک مزرعه دار و همسرش را ربوده اند، اما او دلیل دیگری برای ین تعقیب و گریز دارد که به انتقام مربوط میشود. این فیلم با استفاده از دوربین رنگی تکنیکالر فیلم برداری شده و در تمام سکانسها از ترکیب صخره و شن و درخت دوران غرب وحشی استفاده شده است. پس از بالا رفتن تیتراژ پایانی است که جهنم خشک و سوزان غرب وحشی و انتخابهای سختی که شخصیتهای آن دوران داشتند برایمان مسجل شده و به اوج کار باد بتیکر پی میبریم.
۶. تیراندازی (۱۹۶۶)
وسترن «تیراندازی» (The Shooting) ساخته مونته هلمن با بازی وارن اوتس و جک نیکلسون جوان، یک ترکیب رویایی است که باید تماشای آن را تجربه کرد. این فیلم عناصری از وسترنهای با بودجه اندک و فیلمهای هنری این ژانر را متفاوت از وسترنهای قبل از خود و تقلیدهای کم ارزش پس از خود با یکدیگر ترکیب میکند. فیلم داستان دو جایزه بگیر را روایت میکند که زنی را به مقصدی نامعلوم همراهی میکنند در حالی که در فکر انتقام هستند. بعد از ورود شخصیت نیکلسون به ماجراست که بخشهایی از این ابهام ماجرایی فاش میشود. فضای فیلم به مقدار زیادی با دیگر فیلمهای این ژانر متفاوت است که میتوان آن را در خستگی، درماندگی و خساست شخصیتهای داستان دید.
۷. مرگ سوار بر اسب میتازد (۱۹۶۷)
کوئنتین تارانتینو در ساخت فیلمهای «بیل را بکش» (Kill Bill) به مقدار زیادی از این فیلم الهام گرفته است. در وسترن اسپاگتی «مرگ سوار بر اسب میتازد» (Death Rides a Horse) ساخته جولیو پترونی شاهد حضور لی ون کلیف دوست داشتنی هستیم که به مردی به نام جان فیلیپ لا برای پیدا کردن قاتلین خانواده اش کمک میکند.
به دلیل اشارات و الهامات تارانتینو از/به این فیلم در قالب تصاویر، آهنگ متن و دیالوگ ها، «مرگ سوار بر اسب میتازد» در سالهای اخیر بار دیگر مورد توجه قرار گرفته است. اگر هر دو فیلم را دیده باشید سکانسهای قرمز رنگ فلش بک، حلقه جمجمه، آهنگ متن اصلی انیو موریکونه و عبارت «یک نفر زمانی گفته بود که انتقام غذایی است که باید آن را سرد میل کرد» [بدین معنی که نباید در انتقام عجله کرد]برایتان جالب خواهند بود. این فیلم اگر چه یکی از بهترین فیلمهای وسترن اسپاگتی است، اما به دلیل اشتباهاتی هنگام انتشار کمتر مورد توجه قرار گرفت. بازی لی ون کلیف در نقش یک گاوچران سرسخت و باتجربه که تجربیات خود را در اختیار یک مرد خشمگین و جوان قرار میدهد نیز در این فیلم بسیار قابل توجه است.
۸. کئوما (۱۹۷۶)
فیلم «کئوما» (Keoma) یکی از آخرین فیلمهای وسترن اسپاگتی دیدنی است که در آستانه پایان دوران اعتبار و محبوبیت فیلمهای وسترن ساخته شد. در این فیلم شاهد ترکیب عناصری از «ناواهو جو» (Navajo Joe) اثر سرجیو کورباچی و «هومبره» (Hombre) ساخته مارتین ریت هستیم، جایی که یک مرد سفید پوست به نحوی با سنتهای بومیان آمریکایی تلفیق میشود. فرانک نرو، بازیگر شناخته شده ایتالیایی ژانر وسترن نقش اول فیلم را بازی میکند و هر آنچه که طرفداران وسترنهای اسپاگتی بخواهند را میتوان در فیلم یافت؛ تیراندازی با مسلسل، خشونت بیرحمانه و دار و دستههای دیوانهای که شهر را کنترل میکنند.
علیرغم استفاده فیلم از سکانسهای اسلوموشن و موسیقی متنهای شاعرانه، فیلم «کئوما» علیرغم زیباییها و نوآوری هایش فراموش شد.
۹. مرد خانه (۲۰۱۴)
تامی لی جونز بازیگری است که با دنیای وسترن، مدرن و تاریخی بیگانه نیست، اما این بار در نقش کارگردان-بازیگر و در فیلم «مرد خانه» (The Homesman) بر روی تلاشهای اولین ساکنان مهاجر غرب وحشی و دیدگاه زنانه نسبت به این دوره تاریخی متمرکز میشود. او در این فیلم نقش پیرمردی را بازی میکند که برای ادای دین خود به یک زن باید سه زن دیوانه شده که در تلاش برای اقامت در غرب وحشی درمانده شده اند را از این منطقه خطرناک عبور دهد.
این فیلم و شیوه روایی آن همانند ساختارش اپیزودیک بوده و جونز به شخصیتهای زن اجازه میدهد که دیدگاههای خود را در قالب داستان بیان کنند. بدین ترتیب میتوان «مرد خانه» را یکی از معدود فیلمهای ژانر وسترن دانست که در آن به دیدگاههای زنان پرداخته شده است. موسیقی متن فیلم نیز بر احساس غریب داستان میافزاید و برخلاف بسیاری از دیگر فیلمهای وسترن به جای فاحشه خانه ها، قماربازی و کافههای پر از عیاشی، یک هتل بسیار آرام را به نمایش میگذارد.
۱۰. غرب آهسته (۲۰۱۵)
جان مک لین در الهام از «مرد مرده» (Dead Man) جیم جارموش و در شباهتی زیاد به فیلم اخیر «دامسل» (Damsel) ساخته دیوید و ناتان زلر، در فیلم وسترن خود با عنوان «غرب آهسته» (Slow West) رویکردی متفاوت و منحصربفرد به ژانر وسترن در پیش میگیرد. در تنها ۷۹ دقیقه، مک لین هیچ فریمی یا زمانی را برای روایت داستان خود در مورد یک جایزه بگیر با بازی مایکل فاسبندر از دست نمیدهد، مردی که یک اسکاتلندی جوان و بی تجربه را در مسیر پیدا کردن همسرش راهنمایی میکند.
فیلم یک پس زمینه رنگ روشن بسیار منحصربفرد دارد که با نسبت ۱:۶۶ فیلم برداری شده و شیوه فیلمبرداری طوری است که بازیگران بسیار نزدیک به دوربین و دور از محیط نشان داده میشوند. در فیلم مک لین از شخصیتهای بومی سرخپوست، جایزه بگیرهای آدمکش، تیراندازیهای گسترده، آتش روشن کردنهای متعدد و بسیاری از عناصر سنتی ژانر وسترن استفاده میشود، اما به سبک و روشی کاملاً جدید و خلاقانه.
برترینها
افشین اکبریحداد در گفتوگو با ایسنا- در خصوص وضعیت بازار موبایل در مشهد، اظهار کرد: وضعیت بازار کاملاً آرام و بدون هیچ حاشیهای بوده و قیمتها رو به کاهش است زیرا قیمت ارز نیز در حال کاهش یافتن است.
وی در خصوص احتمال کاهش ۲۰ درصدی قیمت موبایل در بازار، گفت: از کجا این ۲۰ درصد باید کاهش پیدا کند، اگر نرخ ارز پایین بیاید، به تناسب آن در موبایل کاهش قیمت داریم اما به دلیل اینکه سایت مسافری ریجستری بسته شد، احتمال داشت گوشی گرانتر شود زیرا با عوارض قانونی وارد میشود اما خوشبختانه ارز حدود ۱۰ درصد کاهش یافت و به همان نسبت نیز موبایل کاهش قیمت پیدا کرد.
اکبری حداد افزود: قرار بود که واردات انجام شود که در این صورت ۲۰ درصد گرانتر میشد، به این دلیل که از طریق مسافری ۲۰ درصد ارزانتر، بدون خدمات پس از فروش و به صورت قاچاق وارد میشد، اکنون موضوع قاچاق حل شده، شرکتها موبایل را وارد میکنند و عوارض بیشتری نسبت به مسافران میدهند که باید ۲۰ درصد گرانتر میشد اما خوشبختانه به دلیل کاهش قیمت ارز این اتفاق نیفتاد.
رئیس اتحادیه موبایلفروشان مشهد بیان کرد: ارز حدود ۱۰ درصد کاهش داشته و ما هم در موبایل با کاهش قیمت روبهرو شدیم، اگر ارز ۵۰ درصد هم کاهش داشته باشد، ما ۵۰ درصد در قیمت موبایل کاهش خواهیم داشت، اکنون خرید و فروش در بازار انجام میشود و مشکل خاصی وجود ندارد.
وی خاطرنشان کرد: هنوز تعمیرات موبایل به جای خرید آن وجود دارد زیرا قیمتها به حد مطلوبی کاهش نیافته تا افراد بتوانند تهیه کنند، هنوز این قضیه وجود دارد، این ماه گوشیهایی به صورت تجاری و با خدمات پس از فروش وارد بازار میشوند که از ماه آینده تأثیر خود را در بازار میگذارد.
به گزارش ایسنا، غلامحسین اسماعیلی در حاشیه مراسم تجدید میثاق با مسئولان عالی قضائی با آرمانهای امام راحل در جمع خبرنگاران، گفت: رسیدگی به پرونده نجفی هنوز تعیین وقت نشده است.
وی افزود: انشاءالله در هفته قوه قضائیه که امروز آغاز آن را با تجدید میثاق با آرمانهای امام آغاز کردیم برنامههای متنوعی داریم. نشست عمومی قوه قضائیه را داریم که در صبح و بعدازظهر روز سه شنبه برگزار خواهد شد و نشست تخصصی و کاربردی قوه قضائیه خواهد بود.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ سوالی مبنی بر این که در رسیدگی پرونده آقای عراقچی و فرستادن آن به دادسرا در مرحله اول علت عدم تحقیقات از آقای سیف علت نقص وارجاع پرونده به دادسرا اعلام شد، این بار نقص این پرونده چیست، گفت: چه در ارتباط با خود افراد مطروحه در پرونده و چه در ارتباط با سایر بخشها از نظر دادگاه تحقیقات پرونده کامل نبوده و موارد را هم دادگاه احصا و به دادسرا اعلام کرده که این تحقیقات تکمیل شود.
وی در پاسخ به سوالی درباره رسیدگی به پرونده قتل علیرضا شیر محمدی گفت: ظرف ۴۸ ساعت به این پرونده قتل رسیدگی و به دادسرا فرستاده شد و باید بگوئیم رسیدگی به اتمام رسیده و کیفرخواست پرونده صادر و به دادگاه کیفری یک استان ارجاع شده است.
سخنگوی قوه قضائیه گفت: رسیدگی به این پرونده مانند سایر پروندههایی که دارای بازتاب اجتماعی بوده است به صورت ویژه و فوق العاده رسیدگی خواهد شد و این پرونده در حداقل زمان مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.
اسماعیلی با بیان اینکه زمان رسیدگی به پرونده نجفی هنوز تعیین نشده است، گفت: آنچه تعیین شده بود (۱۰ تیر)، مهلت ۱۰ روزهای بود که دادگاه به وکلای اولیایدم و متهم داده بود تا پرونده و کیفرخواست را مطالعه کنند و اگر نقص و ایرادی دارند اعلام کنند و پس از طی این مرحله، در صورتی که نقصی وجود نداشته باشد، دادگاه زمان محاکمه را مشخص میکند.
سخنگوی قوهقضاییه در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا دادگاه تاکنون نقصی در پرونده اعلام کرده یا خیر گفت: تا الان هیأت قضائی هیچ نقصی درباره این پرونده اعلام نکرده است.
ساختار جدید قوه قضائیه به تصویب رسید
اسماعیلی ادامه داد: از جمله اقدامات قوه قضائیه در هفته گرامی داشت این قوه چابکسازی و کوچکسازی ستاد قوه قضائیه بود و در این سه ماه مطالعات گستردهای در این زمینه انجام شد و نهایتاً در پایان هفته قبل و در آغاز هفته قوه قضائیه ساختار جدید قوه قضائیه به تصویب ریاست محترم قوه قضائیه رسید.
سخنگوی قوه قضائیه تاکید کرد: در این ساختار برخی از معاونتها در همدیگر ادغام میشوند، برخی از ادارات کل و مراکزی که تاکنون مستقیماً زیر نظر ریاست محترم قوه قضائیه اداره میشدند با همدیگر ادغام یا به معاونتهایی که تناسب داشتند واگذار شدهاند.
اسماعیلی افزود: در ساختار جدید در حوزه ستادی قوه قضائیه تقریباً ۴۰ درصد از واحدهایی که مستقیماً با ریاست محترم قوه قضائیه ارتباط داشتند را ادغام و یا حذف کردیم و یا در زیر مجموعهای دیگر قرار دادیم.
وی ادامه داد: مقرر شده است در ساختار تفصیلی قوه قضائیه متناسب با کوچک سازی ساختار اصلی حداقل ۲۰ درصد از پستهای سازمانی ستادی حذف شوند و نیروهای شاغل در ستاد قوه قضائیه متناسب با ساختار جدید به مراجع قضائی منتقل شوند. این یک گام بسیار مؤثر در تحول ساختاری در قوه قضائیه خواهد بود.
سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: همچنین در هفته قوه قضائیه که امروز روز آغازین آن را با تجدید میثاق با آرمانهای امام عظیم الشأن و شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی و سایر شهدا آغاز کردیم برنامههای متنوعی خواهیم داشت و رویکرد برنامههای هفته قوه قضائیه متفاوت با رویکرد برنامههای سنوات قبل است و ما جلسات، همایشها و نشستهای قوه قضائیه را امسال به جای جلسات تشریفاتی به جلسات کاربردی بدل کردیم.
وی افزود: پیشبینی شده که در کنار سایر برنامههایی که در این هفته داریم انشاءالله به زودی نشست مشترک قوه قضائیه مسئولان عالی و قوه قضائیه و دولت محترم برگزار شود. اولین نشست کاربردی ما با قوه مقننه را در اردیبهشت ماه برگزار کردیم، انشاءالله بر اساس هماهنگیهای انجام شده قرار است به زودی نشست قوه قضائیه با دولت محترم برگزار شود.
اسماعیلی تاکید کرد: این نشستهای کاربردی که حکایت از رویکرد همدلی و هماهنگی در بین قوای سه گانه مملکت است، برای مردم و جامعه ما آثار مثبتی را به دنبال داشته باشد که به زودی عملیاتی و اجرایی خواهد شد.
وی درباره تحولات در قوه قضائیه گفت: از شنبه هفته آینده ما ساختار جدیدی را در قوه قضائیه اجرا خواهیم کرد و همانطور که عرض کردم ما شاهد هم کوچک سازی ستاد و هم چابکسازی آن خواهیم بود، یعنی معاونت فرهنگی و امور اجتماعی در هم ادغام میشوند و تبدیل به معاونت پیشگیری فرهنگی و امور اجتماعی میشود.
سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه در معاونت راهبردی ادغام و معاونت راهبردی و فناوری قوه قضائیه، اداره کل حفظ حقوق شهروندی در بازرسی ویژه قوه قضائیه ادغام میشود. همچنین اداره کل امور بینالملل در معاونت امور بینالملل و ستاد حقوق بشر ادغام میشود و چند مرکز امور نمایندگان در معاونت حقوقی قوه قضائیه ادغام میشود.
وی افزود: مرکز سلامت قوه قضائیه در معاونت مالی و پشتیبانی قوه قضائیه ادغام خواهد شد و بسیاری از ادارات کل و مراکز دیگر در ساختار جدید به صورت ادغامی و کوچکسازی و چابک سازی انشاءالله عملیاتی و اجرایی شود.
سخنگوی قوه قضائیه درباره در خواست نمایندگان در بازدید از زندانها گفت: تا همین امروز نمایندگان متعددی از زندانهای جمهوری اسلامی ایران بازدید داشتند و نمایندگان در استانها و در تهران از زندانها بازدید کردند. باید بگویم هم کمیسیون قضائی مجلس و هم نمایندگان کمیسیون امنیت مجلس از زندانهای تهران بازدید داشتند و سایر تقاضای نمایندگان در ارتباط با بازدید از زندانها هم مورد بررسی قرار خواهد گرفت و انشاءالله زمینه بازدید فراهم خواهد شد.
وی در پاسخ به سوالی درباره تخلف یکی از مدیران قوه قضائیه گفت: من مکرر اعلام کردم که قرار نیست که قبل از آنکه موضوعی به اثبات برسد اسمی از کسی برده شود.
وی ادامه داد: تغییراتی در قوه قضائیه انجام شده و جابجاییهایی در بعد از انتصاب ریاست جدید قوه قضائیه در زیر مجموعه این قوه رخ داده و اگر چنانچه در این ارتباط کسی مرتکب جرم و تخلف شده باشد حتماً تحت تعقیب قضائی قرار خواهد گرفت. فعلاً جرایم اثبات شده در موضوع مطروحه نداریم و اگر اسناد و مدارکی به دست آمد، مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.
به گزارش ایلنا به نقل از «د هیل»، اجلاس شش روزه کشورهای جهان در مورد لایحه fatf روز جمعه در اورلاندو به پایان رسید. بریتانیا، آلمان و فرانسه پیش از این از ایران خواسته بودند که تمام لوایح «افایتیاف» را بپذیرد.
ایران در سال ۲۰۱۶ پذیرفت که تفاهم ده مادهای «افایتیاف» را تا ژانویه ۲۰۱۸ بپذیرد. هم اکنون بانکهای ایرانی در لیست سیاه قرار دارند ولی «افایتیاف» پذیرفته است به ایران تا تصویب این لوایح مهلت دهد. مجلس ایران اعلام کرد که چهار مورد از ده مورد را به تصویب خواهد رساند. هم اکنون پس از یکسال از اتمام مهلت قانونی ایران برای پیوستن به «اف ای تی اف» ایران هنوز نتوانسته است تمام لوایح را به تصویب برساند. یکی از لوایح مهم این تفاهم، لایحه تامین مالی تروریسم است که در ایران مورد مناقشه بود.
ایران پیش از این از پذیرش بخشی از لوایح «اف ای تی اف» امتناع کرده بود. در صورتی که ایران «اف ای تی اف» را نپذیرد با خطر قرار گرفتن در لیست سیاه بانکهای خود رو به رو خواهد بود.
یکی از دو لوایحی که ممکن است باعث اقدامات محدود کننده برای بانکهای ایرانی باشد، به تصویب ایران رسیده است ولی توسط شورای دوازده نفره نگهبان رد شده است. مجلس تشخیص مصلحت نظام که وظیفه میانجی گری بین مجلس و شورای نگهبان را دارد ماههاست که این لایحه را در دست بررسی خود دارد ولی نتوانسته است تصمیم مشخصی در این باره بگیرد.
«حسین مظفر» عضو مجلس تشخیص مصلحت نظام پیش از این گفته بود که تا مهلت ماه ژوئن تصمیم مناسبی در این خصوص گرفته خواهد شد ولی تا کنون این اتفاق صورت نگرفته است.
۱۸ ماه از تصویب لایحه مرتبط با اف ای تی اف توسط مجلس ایران گذشته است ولی هنوز آینده مشخصی در برابر این مسئله برای ایران وجود ندارد. ایران، کره شمالی و کنگو سه کشوری هستند که هنوز به این لایحه نپیوستهاند.