دبیر کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران از احتمال خروج ۶۳۸ دستگاه اتوبوس از چرخه حملونقل عمومی شهر تهران خبر داد.
محمدعلی کرونی با بیان اینکه برابر الزامات سازمان ملی استاندارد، بهرهبرداری از خودروهای گازسوز و همچنین اخذ تاییدیه معاینه فنی خودروهای مزبور منوط به انجام طرح تست ادواری مدار سوخترسانی و مخازن CNG پرفشار توسط بازرسین واجد شرایط (مورد تایید سازمان ملی استاندارد ایران) است، گفت: مرحله اول طرح انجام تست و ایمن سازی اتوبوسهای گازسوز از اسفندماه سال ۱۳۹۲ اجرایی شد و با توجه به ضرورت تکرار آن در هر سه سال یکبار؛ اجرای دور دوم آن از ابتدای سال ۹۶ در دستور کار شرکت واحد اتوبوسرانی تهران قرار گرفته است، اما از آنجا که بهعنوان هدف اصلیِ اجرای استاندارد مورد نظر باید نسبت به تعویض آن دسته از مخازن سی ان جی و اتصالات گازسوز که مردود شناخته شده یا عمر مفید کاری آنان به اتمام رسیده اقدام شود، در حال حاضر برای بخش قابل توجهی از اتوبوسهای گازسوز بر اساس نتایج واصله از بازرسان، باید نسبت به تامین تجهیزات جایگزین اقدام شود.
وی تاکید کرد: جهت دستیابی به اهداف زیستمحیطی، کاهش آلودگی هوا و جلوگیری از بروز حوادث ناخوشایند، در حال حاضر از ۲۳۱۰ دستگاه اتوبوس گازسوز در حال بهرهبرداری شهر تهران تعداد (۴۴۸) دستگاه با توجه به اتمام عمر کاری مخازن متوقف شده و تعداد (۱۹۴) دستگاه اتوبوس دیگر نیز تا انتهای سال ۱۳۹۸ در صورت تامین نشدن مخازن، از چرخه خدمترسانی خارج میشوند.
آرمان